+45 86297611 Tand8320@mail.dk

Hvad er en rodbehandling?

En rodbehandling foretages ved, at tandlægen borer hul i tanden for at komme ind til nerven. Herefter fjernes det bløde og døde væv i nervekanalerne, hvorefter disse renses ved hjælp af små file. Når tandens rodkanal er udrenset og desinficeret, fylder man den med et plastisk materiale og cement. Herved skal roden fyldes så tæt, at der ikke kan trænge bakterier ind i rodkanalen. Tandlægen vil kontrollere sin rodbehandling på røntgenbilleder for at sikre, at rodbehandlingen fylder hele rodkanalen ud og når til rodspidsen.

Det kan mærkes

Lette smerter de første dage efter en rodbehandling er ikke usædvanligt, og vil normalt kunne klares med almindelig håndkøbsmedicin. Vedbliver smerterne, eller forværres de i forbindelse med tygning, skal man tage kontakt til sin tandlæge.

Vent med kronen

Man anbefaler at sætte en krone oven på en tand, der er rodbehandlet. Det er dog en god ide, at man har haft en observationstid på ca et halvt år, inden kronen sættes på, samt at man har taget røntgenbilleder, som viser at behandlingen er lykkedes tilfredsstillende.

Fakta

I tilfælde af at betændelsen på rodspidsen ikke forsvinder efter en rodbehandling, kan det være nødvendigt også at foretage en kirurgisk fjernelse af den sidste del af tandroden sammen med den betændelse, der er der omkring den.

En rodbehandlet tand kan med tiden blive grålig eller blålig misfarvet, og det kan da være nødvendigt at blege en sådan tand for at gøre den kosmetisk tilfredsstillende.